Українка про оцінювання у британських школах: комусь це нагадало радянщину

Що оцінюють у школах Великобританії?

У спеціалізованій групі Батьки SOS у Facebook українка Надія Майбогіна вже неодноразово ділиться досвідом організації навчального процесу у школах Великої Британії.

Цього разу Надія Майбогіна розповіла про свої переживання щодо оцінювання, коли вона працювала у школі в Україні. А також, що британська система оцінювання досягнень учнів є доволі складною, і кожна школа має свободу підлаштовувати її під свої потреби.

Але є спільний підхід.

 

  1. СТАРАННІСТЬ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ. Замість оцінок за результатами навчання, як це відбувається в Україні, у Британії використовуються оцінки за старанність учня, його, буквально, ставлення до навчання (Attitude to Learning, ATL). Здебільшог це 4 бальна система, де, наприклад, 1 – зривав уроки і заважав іншим, 4 – докладав максимальні зусилля.

Оцінка, зазвичай, складається з таких елементів:

  • Бажання вчитись (ентузіазм, уважність тощо)
  • Наполегливість (здатність не здаватись перед складним і новим)
  • Самомотивація і здатність працювати самостійно
  • Сфокусованість на важливому і здатність досягати мету
  • Здатність рефлексувати, працювати над власними помилками.

Такий підхід мотивує дитину, навіть якщо вона має ментальні особливості. Учень старався, слухав, допомагав учителю підтримувати робочу атмосферу в класі, брав відповідальність, не боявся завдань-викликів.

Оцінка за старанність не ставиться за кожен урок (хоча ніхто не заважає учителю вести свій власний журнал в тій формі, в якій зручно). В електронну систему така оцінка вноситься приблизно тричі в рік.

 

  1. ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ також не оцінюються за правильністю виконаних завдань, а лише за сам факт їх виконання і рівнем докладених зусиль. Аналогічна 4-бальша шкала, де, наприклад, 1 – ніколи не робить д/з, 2 – виконує д/з зазвичай «для позначки», неохайно, 3 – виконує д/з так, як очікував учитель, а 4 – дитина робить більше, ніж очікують.

 

Важливим також є той факт, що оцінка за д/з не «змішується» з оцінками за класну роботу, як це, зазвичай, робиться в Україні. Причина така: оцінювання д/з свідчить, на думку британців, про здатність ПРАЦЮВАТИ САМОСТІЙНО, що є іншою важливою навичкою, яку варто вимірювати окремо.

 

  1. Оцінювання АКАДЕМІЧНИХ ДОСЯГНЕНЬ («правильних відповідей») відбувається на об’єктивних екзаменах/контрольних приблизно тричі на рік, відповідно до періодів навчання. Такі сесії проводять не учителі-предметники, а зовнішні, як правило, спостерігачі. Ну і які саме завдання будуть на екзамені, учитель лише здогадується. Роботи перевіряють з шифруванням прізвищ учнів.

  1. Оцінювання ПОВЕДІНКИ. Кожен учитель може не просто сказати слова похвали чи сказати зауваження учневі, а й зафіксувати це в шкільній управлінській програмі (на жаль, в Україні немає таких програм). Ці позитивні та негативні бали (behavior points) підсумовуються приблизно тричі в навчальний рік і є показником соціальної адаптованості учня. Позитивні бали (points, credits) можуть поставити, наприклад, за якусь творчу роботу, за проявлені лідерські якості, за допомогу учителю чи «вклад в спільноту». Я часто практикую такі оцінки, коли один учень допомагає іншому. Перелік причин для негативних балів багато, думаю, це пояснювати не треба.

Як стає очевидним, в британській школі немає так званих «тематичних» оцінок і правил їх визначення (хоча ніхто не заважає учителю вести свій власний журнал хоч на «колінці», хоч в екселі), - резюмує українка

Учитель тут не витрачає час на заповнення паперового журналу, а потреба в електронному журналі в тому вигляді, як це існує в Україні, відпадає. Оцінки виставляються в електронній системі тричі на рік (відповідно до періодів навчання).

Досвід Надії активно обговорюють українці. Не всі погодилися з тим, що підхід британців – ідеальний.

 

Tala Litvin

З опису англійської школи побачила частину совєцької, в яку ніколи не хотіла б повернутися. В тій, давній, оцінювали старанність, навіть оцінку виводили, яка бісила усіх нас, формочка, яку терпіти не могли. Жили мрією поскоріше покинути стіни напівтюрми. Не пам'ятаю, щоб оцінка за старанність когось мотивувала. 

 

Elena Polunkina

Оцінювання в українській школі на жаль величезний біль для дитини з особливими потребами, воно зовсім не мотивує дітей з порушенням виконавчої функції (РДУ та РДУГ), стільки сил і праці вкладаємо в мотивацію дитини, в те, щоб не здавалася і рухалася до свого власного успіху. Але шкільне оцінювання іноді б'є як цунамі....

 

Юлия Лашкина

Днями була на «батьківських зборах». Зустріч проходила онлайн з кожним вчителем окремо 5 хвилин(цього достатньо).Вчителя дуже націлені на позитивні якості, на те за що можна похвалити в першу чергу.Піймала себе на думці, що стільки добрих відгуків ніколи не чула за сина в українській школі за 10 років, хоча як виявилося є за що…

 

Anastasia Golikova

Трошки дьогтю до вашого меду. Бо в реальності все залежить від людей. В нас прийшов новий директор школи і перше, що він зробив, це викрутив всі правила й покарання на максимум. Тепер правила щодо форми виконуються всі від а до я. Навіть в 30 градусну спеку. Всі ходять в фррмених синтетичних костюмах, якщо по дорозі зі школи чи в школу хтось побачить, що учень зняв піджак, то його «зарепортять» і залишать після уроків.

 

Liudmyla Fomina

Коли стає спекотно, школи розсилають повідомлення з нагадуванням, щоб дитина взяла кепку, крем для засмаги і воду.

 

Олена Шудренко

Що не допис, то возвеличування англ.школи і якесь може і скрите, але приниження нашої.

 

Раніше на цю тему ми писали:

«Щоб онуки не мучились»: чи варто зменшувати літні канікули і частіше відпочивати протягом року?

 

Радіо Трек: НОВИНИ

Радіо ТРЕК у Telegram · Twitter · Facebook.
Viber: 063-734-106-4

Оксана Герасимчук

Відкрити плей-лист

Загублені ключі

Загублено зв'язку ключів у чорній шкіряній ключниці. Прохання повернути за винагороду

На Князя Романа загублено чоловічий золотий ланцюжок

Сьогодні близько 9-ї години ранку на вулиці Князя Романа, 13, 6 під'їзд загублено чоловічий золотий ланцюжок з хрестиком. Прохання повернути за ВИНАГОРОДУ.

У Рівному згубився песик Арчі

Вчора зник йоркширський тер'єр сріблястого окрасу, Арчі. Собаку бачили в районі Політону, Автовокзалу Обласної лікарні.  Прохання повернути за винагороду.

Більше оголошень